Leonardo da Vinci halálának 500. évfordulójára emlékezve, Franciaország és a Louvre múzeum egy fantasztikus kiállítást szervezett, melyen volt szerencsém tárlatvezetőként dolgozni. A francia csoportjaim mellett szeretném kiemelni a szívemnek legkedvesebbiket a SziSza baráti körét, amely november elején járt Párizsban és vezetésemmel megtekintette a kiállítást. A “Leonardo 500” sorozatban egy virtuális tárlatvezetést kínálok mindazoknak, akik szeretnének velem együtt végigsétálni a kiállításon és bepillantani Leonardo zseniális világába.

Szeretnék mindenkit megkérni arra, hogy véleményét és észrevételeit ezen bejegyzés végén / alján található komment ablakba írja le ! Amennyiben kapok visszajelzéseket, folytatom a virtuális tárlatvezetést! Bízom abban, hogy megtiszteltek azzal, hogy velem tartotok…, és én pedig vezethetlek benneteket…!

A SZABADSÁG MŰVÉSZETE

NYISD MINDIG NAGYRA A SZEMED ÉS FIGYELJ!

Leonardo törvénytelen gyerekként született, így nem járhatott iskolába. Tanítója maga a természet volt! Írásaiban többször visszaemlékezett nagyapja szavaira: “Po l’occhio‘, azaz nyisd ki a szemed, ……és ö kinyitotta, figyelt és gondolkodott! A bal oldali képen, az őt körülvevő Toszkán tájat ábrázoló rajzból szinte árad a szabadság és a boldogság érzete. De vajon mit jelent ez a szabadság az emberi viszonyrendszerben? A jobb oldali képen a ma múzeumként, de Leo korában igazságügyi palotaként működő Bargello épületét látjuk. A serdülő fiú szeme láttára akasztották fel a Pazzi-féle összeesküvésben résztvevőket, akikről rajzokat is készített. De vajon kinek volt itt igaza? A várost markukban tartó Medicieknek, vagy az őket kritizálóknak? Hol van a szabadság és az igazság határa? Ez a dilemma végigkíséri egész életét, meghatározza festészetét! Hogyan???

“COMPONIMENTO INCULTO”

Leonardo számára az ábrázolás nem más, mint a világ megfigyelése nyomán kialakított reflekció, melyet ő “componimento inculto” kifejezéssel illetett. (1) A föld forog és rajta minden örök mozgásban van. Ha papírra akarom vetni a megfigyelt alakot, azt egy vonallal nem határolhatom körbe, hiszen folyamatosan változtatja a helyét! A második képen látható rajzokon jól látható, ahogy az arcot megjelenítő vonalak sokasága illusztrálja a folyamatos helyváltoztatást. (2) Bármilyen eseményt ábrázolok a lapon, abban a pillanatban máshol is történnek dolgok, amik legalább annyira fontosak! Ezen okfejtés eredményeként, Leonardo egyszerre több eseménybe enged bepillantani. Ezt láthatjuk a jobb oldali képen!

BEFEJEZNI? DE HOGYAN?

Ha mindaz, amit a fenti fejezetben kifejtettem igaz, akkor hogyan lehet a kép terébe illeszteni Szent Jeromos figuráját? Ezen a később megcsonkított képen, egy aszkétát láthatunk, aki a szeme előtti sziklában megjelenő látomás nyomán, egy kővel önsanyargatásra készül. A Vatikán képtárában található művet, Leonardo 1475-ben festette, de ahogy műveinek nagy részét, ezt sem tudta befejezni. Vajon miért? Hogyan lehet az utolsó ecsetvonással a kompozícióba fixálni a figurát, amikor tudjuk, hogy az folyamatos mozgásban van? Mivel a Mester festészete a filozófiai gondolkodásának eredménye volt, ezért műveinek befejezése szinte áthidalhatatlan nehézséget jelentett számára.

A LÁTHATÓ ÉS A LÁTHATATLAN INFRA-HATÁRÁN

A kiállítás egyik nagy érdeme volt, hogy a megtekinthető, vagy a hiányzó festményekről infravörös reflektogrammokat mutattak be. Ennek egyik jó példája a Szegfűs Madonna c. kép. Lényege, hogy különböző hullámhosszal bombázzák a festményt felületét, így a látható felszín mögé pillanthatunk. A röntgenszerűen átvilágított lapon, a mű megszületésének egyik stádiumát láthatjuk. Különböző forrásokból tudjuk, hogy Leonardo festészeti metódusa a következő volt: a fatábla előkészített felületére kopírozott rajzra kezdte felvinni a festéket. Időről-időre megállt a munkájával, majd újabb részleteket festett a következő felületre. A jobb oldali képen láthatjuk, hogy volt az alkotásnak egy olyan fázisa, amikor a Madonna által nyújtott virág még nem volt jelen! Ezen infravörös képelemzés lehetővé teszi számunkra, hogy együtt gondolkodhassunk és alkothassunk Leonardo-val.

RÉGI ÜZENETEK, ÚJ MŰVÉSZI ESZKÖZÖKKEL…

A szabadságvággyal együtt lélegző Leonardo minden téren elszakad korának hivatalos trendjétől. Ennek nagyon jó példája a Madonna Benois, amely talán Leonardo első önálló festménye. A hagyományok szerint a XV. században Szűz Máriát mindig megfontolt, komoly és szomorú tekintetű nőként ábrázolták. Így jelezve számunkra, hogy már a kis Jézus születésekor tudatában volt fiának tragikus sorsát illetően. Leonardo bátran szakít a tradíciókkal és új művészi eszközöket talál a fontos utalás közvetítéséhez. Egy fiatal, mosolygós anyukát látunk, aki bájosan játszik gyermekével. A tragikus üzenetet a kereszt formájú fehér virág közvetíti. A jobb oldali reflektogrammon jól látható, hogy kis Jézus pozícióját az egymásra festett rétegeken többször változtatta a festő. / a gyeremek bal karja, feje/

A FESTÉSZET A RENESZÁNSZ KAPUJÁBAN

A házassági ajándékként festett faláda /cassone/ oldalára festett jelenet, a római hadvezér Lucius AEmilius Paulus, a Pydna-i csata után történt ünnepélyes bevonulását ábrázolja. A késő középkori ábrázolásokra jellemzően, a középső és a jobb oldali képek felső részben, egy vonuló tömeg masszáját láthatjuk. A kompozíció olvashatóságát és értelmezését csak a fehér foltok teszik lehetővé. Igaz, szemet gyönyörködtető részletek gazdagsága kápráztat el bennünket, de húsz másodpercen belül feladjuk, tovább megyünk és a kompozíció homogenitása miatt nem teszünk erőfeszítést azért, hogy kitaláljuk ki, miért van a képen. Leonardo ebben is újat alkot! Hogyan? A következő festménye segít a megértésben!

A HÁROMKIRÁLYOK LEONARDO MÓDJÁN

Az Uffizi Képtárban őrzött nagy méretű / 243 × 246 cm / befejezetlen festményt, állapota miatt nyilvánvalóan nem lehetett Párizsba szállítani. Az 1:1 méretű infra reflektogramm viszont lehetőséget adott számunkra a mű tanulmányozására. A Háromkirályok imádása témájú képek kompozíciója, szinte a kezdetektől kodifikált volt. A három földrészt megszemélyesítő király mindig egymás után lépdelve hozta a szokásos ajándékokat / tömjén, arany, mirha /. Leonardo egy múltat idéző hátteret festett, amely az antik háborúk romjait és a középkori csaták küzdelmeit ábrázolja. A múlt háborúiban élő ember, Leonardo reneszánsz korában megkapja a békét és a harmóniát Jézus személyében, akit édesanyja a félkörívvel lehatárolt mező előtt, középen tart ölében.

A CSODA MEGSZÜLETÉSE A KÉPEN

A festmény jobb szélén, egy fiatal fiú – sokak szerint maga Leonardo – pillant ki a kép mezejéből és invitál bennünket, hogy jöjjünk, értsük meg hogy mi történik éppen és legyünk részesei a csodának. Isten maga a fény, és a dogmák szerint Jézus nem más, mit Isten fiaként földre szállt gyermek. A Háromkirályok átadva az ajándékokat, a nevünkben ismerik el Jézust isteni lényként. A középső képen arcát eltakaró nézőt éppen ez a földöntúli jelenség vakítja el éppen. A megszületés csodás pillanatát jelzi a kis csengővel a jobb oldali szereplő is. Így kerül a csoda a képre és ennek a földöntúli pillanatnak tesz részesévé bennünket Leonardo a forradalmian új kompozíciója segítségével.

A KÖV. RÉSZ TARTALMÁBÓL….

A virtuális tárlatvezetésem következő, harmadik részében Milánóba kísérjük Leonardót. Ott leszünk majd vele, amikor a hercegnő és kíséretének portéit festi és együtt gondolkodunk majd vele, amikor kialakítja a Sziklás Madonna kompozícióját. Természetesen nem maradhatunk le arról az ünnepi pillanatról sem, amikor az Utolsó vacsorán Jézus titkot suttog felénk és mindezt Leonado segítségével érthetjük meg!

Ha cs(U)dával határos módon idáig elolvastátok, akkor 1-értelmű, hogy lejjebb kell keresni a kommentablakokat, ahova tudtok nekem / nekünk visszajelezni. Szeretettel várom az észrevételeiteket, és NE felejtsétek el ajánlani és megosztani a bejegyzést a baráti körötökben! KÖSZÖNÖM!

Jelzem, a LIKE-NYÁL önmagában annyit ér, mint LÓNAK a hátúszás! KÉREM, hogy LIKEOLÁS után, jelezzetek vissza néhány szóban az alábbi kommentablakban ! KÖSZÖNÖM!

A képgalériában található fotók valamelyikére kattintva az kinagyítható és a fehér nyíllal a képek léptethetők!

Galéria
Megosztás
Share on facebook
Share on email
Share on print
Share on twitter
Share on linkedin
Hasonló bejegyzések