Leonardo da Vinci halálának 500. évfordulójára emlékezve, Franciaország és a Louvre múzeum egy fantasztikus kiállítást szervezett, melyen volt szerencsém tárlatvezetőként dolgozni. A francia csoportjaim mellett szeretném kiemelni a szívemnek legkedvesebbiket a SziSza baráti körét, amely november elején járt Párizsban és vezetésemmel megtekintette a kiállítást. A “Leonardo 500” sorozatban egy virtuális tárlatvezetést kínálok mindazoknak, akik szeretnének velem együtt végigsétálni a kiállításon és bepillantani Leonardo zseniális világába.

Szeretnék mindenkit megkérni arra, hogy véleményét és észrevételeit ezen bejegyzés végén / alján található komment ablakba írja le ! Amennyiben kapok visszajelzéseket, folytatom a virtuális tárlatvezetést! Bízom abban, hogy megtiszteltek azzal, hogy velem tartotok…, és én pedig vezethetlek benneteket…!

LEONARDO EMLÉKÉV ÉS A FRANCIÁK

Leonardo elfogadta I. Ferenc francia király meghívását, és életének utolsó három évét az Amboise kastély mellett található Clos Lucé-ben töltötte. Franciaországban otthonra talált és itt halt meg 1519. május 2-án. A reneszánsz polihisztort korának szinte minden szegmense érdekelte! Mégis inkább festményeit ismerjük, hiszen ki ne hallott volna a Mona Lisa-ról? Ami igazán furcsa, hogy csupán 15 képét ismerjük és 10 másikat tulajdonítunk neki. Miért festett ilyen keveset? Hogyan dolgozott? Ez a kiállítás lehetőséget nyújt számunkra, hogy vele együtt besétáljunk a reneszánsz világába, vele gondolkodjunk, alkossunk a XV – XVI. század határán!

VIRTUÁLIS REPÜLÉS LEO VILÁGÁBAN

A kiállítás maga egy virtuális repülés Leo mesés világában! A tudomány és a technika segítségével életre kelthetjük a Mester korát, így vele sétálhatunk Firenzétől Milánón át Rómáig, mielőtt megérkezünk Franciaországba! A 3D vetítés lehetővé teszi számunkra, hogy a festmények szemmel látható felülete mögé nézzünk és lépésről-lépésre együtt gondolkodjunk, alkossunk a festővel. Hogyan és miért festett így? A válaszért kérem olvassa tovább a blog-bejegyzésemet!

En tête-à tête-avec la Joconde

🇫🇷 Après 4 mois au sein de l’exposition Léonard de Vinci, retrouvez l’expérience de réalité virtuelle « En tête-à-tête avec la Joconde » chez vous, sur vos smartphones ! 📲🔎 Conçue en partenariat avec HTC VIVE, cette immersion en 360 degrés vous révélera les dernières recherches scientifiques sur l'innovation artistique et les techniques de Léonard de Vinci et vous permettra de rencontrer la Joconde en personne !Téléchargez l’application :➡ sur l’App Store : http://bit.ly/JocondeVRApp➡ sur Google Play Store : http://bit.ly/JocondeVRGoo📍 Cette expérience est disponible en 5 langues et est également téléchargeable sur les plateformes de réalités virtuelles pour les personnes équipées d’un casque. Elle est aussi visible dans le réseau des Microfolies et proposée dans de nombreux pays à travers le catalogue de l’Institut français.- – – -🌎 After 4 months in the Leonardo da Vinci's exhibition, find the Virtual Reality experience “Mona Lisa: Beyond the Glass” at home, on your smartphone! 📲🔎 Produced in collaboration with HTC Vive, this 360 degree immersive experience reveals the new scientific research on the da Vinci's artistic innovation and techniques, and allow you to meet Mona Lisa in person!Download the app:➡ on the App Store : http://bit.ly/JocondeVRApp➡ on Google Play Store : http://bit.ly/JocondeVRGoo📍 This experience is available in 5 languages and is also downloadable on virtual reality platforms for people equipped with VR helmets.-🎥 "En tête-à-tête avec la Joconde", une expérience de Réalité Virtuelle, Courtesy Emissive and HTC VIVE Arts.#htcvivearts #beyondtheglass #EmissiveVR

Közzétette: Musée du Louvre – 2020. február 20., csütörtök

LEO ÉS A TANONCÉVEK: VERROCHIO MESTER MŰHELYE

Verrocchio mester, Firenze akkori leghíresebb alkotó műhelyének vezetője, tanítványául fogadta a tizenéves tehetséges fiút. Hosszú tanoncévei során, lépésről-lépésre láthatta a Krisztus és Hitetlen Tamás bronz szoborcsoport születését, amelyet az Orsanmichele homlokzatának egyik boltíve alá terveztek. Ez a fantasztikus alkotás jól tükrözi azt a tanítást, melyet Leonardo a magáévá tett és egész élete során tökéletesített! Az alábbi három pontban összegezhető, mi is volt ezen életre szóló tanításnak a lényege!

1./ A FÉNY-ÁRNYÉK DILEMMÁJA

Milyen művészi eszközökkel lehet megjeleníteni és érzékelhetővé tenni a térben az ábrázolt figurát? A sötét szobában ülő személyt egy résnyire nyíló ajtón átszűrődő fény megvilágítja, így azt láthatóvá teszi a térben. A kérdés, hogy milyen irányból és milyen intenzitással világítja meg a formát? Ez a megvilágított és a meg nem világított részeken megszülető fényjáték teszi láthatóvá számunkra az ábrázolt figurát. A műhelyben a megnedvesített és agyaggal átitatott drapériákat megvilágítva, azok redőin táncoló fényt tanulmányozva értette meg Leonardo a fény-árnyék dilemmáját!

2./ A SZENT ÉS A VILÁGI TÉR HATÁRÁN

A szoborcsoport, a feltámadása után megjelenő Krisztust és az abban kételkedő Tamás apostolt ábrázolja. Ez utóbbi, hogy megbizonyosodjon Mestere fizikai létéről, ujjaival megérinti a sebhelyét. A kompozíció tehát két figurából áll! Krisztus a menyei tökéletességet szimbolizáló boltíves fülkében látható, amely egyúttal a mi földi világunktól el is választja. Áldásra emelt kezét Tamás feje fölé emeli, aki viszont a mi laikus “hitetlenkedő” terünkben áll! A kozmikus és a földi tér, azaz a két világ találkozásának lehetünk szemtanúi! Élete során Leonardo fáradhatatlanul dolgozott azon, hogy újabb és újabb művészi eszközöket találjon e két dimenzió találkozásának ábrázolására!

3./ MINDEN ÖRÖK MOZGÁSBAN VAN

Ellentétben az előző alkotásokkal, ahol a boltív alatt álló szobor egy kizárólagos frontális nézőpontot kínált, itt a kompozíció két figurája egy felhívás arra, hogy több oldalról is megszemléljük őket. Így inspirálva bennünket arra, hogy ne csak ők mozogjanak a térben, hanem mi is így tegyünk. Ezzel megszületik a kompozícióban szereplő figurák és a nézők közös terében történő mozgás, amely beleilleszkedik és harmonizál a világ örök mozgásával!

HOVA EJTSEM A GOMBOSTŰMET?

A fenti fotókat azért készítettem és mutatom meg nektek, hogy legyen elképzelésetek arról a tömegről, amely folyamatosan ostromolta a kiállítást és arról az “ember-barát” hangulatról, amely jellemezte a kiállító teret. Ebben a térben kellett nekem / nekünk – mint a keresztes barátom buborékjában – nem tudomást venni senkiről és semmiről. Kivételek listáján szerepelt: Leonardo és a tárlatvezető!

AZ ELSŐ ECSETVONÁSOK

A szobrászati megrendelések mellett, Andrea del Verrocchio műhelyében természetesen jelentős festészeti alkotásokon is dolgoztak. Az egyik ilyen híres festmény “Jézus megkeresztelése” volt, melynek kapcsán a kor életrajzírója Giorgio Vasari a következőt meséli: A Mester megkérte tanítványát, hogy a kép bal alsó sarkában általa festett angyalka mellé fessen ő is egyet. Ahogy csodálattal pillant a festményen Verrochio figurája a társára, olyan csodálattal adózott a kor nagy tanítója az immár festővé érett Leonardo-nak!

LEO CSILLAGOS ÖTÖSRE VIZSGÁZOTT…

Az “Angyali üdvözlet” Leonardo első festménye /1472 -75/. Mindaz, amit megtanult Verrocchio műhelyében, és a szoborcsoport tanulmányozása során megfigyelt, illetve mi is megfigyelhettünk, megjelenik a kompozícióban. (1) A drapériákon megjelenő fény-árnyék játék tökéletes volumennel jeleníti meg a két figurát a térben. (2) Az örömhírt hozó Gabriel arkangyal egy Paradicsomhoz méltó kertben jelenik meg, míg Mária földi házának teraszán ül. (3) Az érkező angyal meglepi a Biblia olvasásába elmélyült Szűz Máriát, aki felemelve tekintetét, kezével és testtartásával reagál az égi megjelenésre.

A KÖV. RÉSZ TARTALMÁBÓL….

A kezdeti tanuló évek után, a következő részben megmutatom nektek a kiállítás infra reflektrogrammjait, amelyek segítségével elkezdhetünk Leonardoval együtt gondolkodva festeni!

Ha cs(U)dával határos módon idáig elolvastátok, akkor 1-értelmű, hogy lejjebb kell keresni a kommentablakokat, ahova tudtok nekem / nekünk visszajelezni. Szeretettel várom az észrevételeiteket, és NE felejtsétek el ajánlani és megosztani a bejegyzést a baráti körötökben!

JELZEM, a LIKE-NYÁL önmagában annyit ér, mint LÓNAK a hátúszás!

Galéria
Megosztás
Share on facebook
Share on email
Share on print
Share on twitter
Share on linkedin
Hasonló bejegyzések